zaterdag 14 april 2012

Marinierskazerne in Zeeland is beste optie

De D66 Statenfractie heeft verheugd gereageerd op de aankondiging van minister Hans Hillen van Defensie dat de marinierskazerne van Doorn gaat verhuizen naar Vlissingen. De komst van de kazerne is een impuls voor Zeeland die onze provincie goed kan gebruiken. Al met al gaat de personele omvang van de Vlissingse marinierskazerne 1900 man bedragen. Met de nieuwbouw is een investering van 192 miljoen euro gemoeid.

Toekomstbestendig en duurzaam
De Van Braam Houckgeestkazerne marinierskazerne te Doorn is verouderd en te klein en daarom is een renovatie of verhuizing noodzakelijk. De minister stelt in een brief aan de Tweede Kamer dat de renovatieplannen van de huidige kazerne “niet toekomstbestendig” zijn, en er na renovatie nog steeds sprake zal zijn van “te krappe behuizing”. De nieuwe kazerne in de Buitenhaven van Vlissingen biedt met haar 70 ha. voldoende ruimte en heeft volgens Hillen “betere ontwikkelingsmogelijkheden” voor de toekomst. Daarom is Vlissingen het meest toekomstbestendig en duurzaam en dus ook de goedkoopste oplossing.

Operationele redenen
Daarnaast zijn er nog operationele redenen om te kiezen voor Vlissingen als vestigingsplaats van de nieuwe kazerne.
• De oefenmogelijkheden voor de zeesoldaten zijn in ons waterrijke deltagebied met stranden vele malen hoger dan in een dichtgetimmerd bosgebied als de Veluwe.
• De huidige marinekazerne in Vlissingen beschikt al over een eigen afmeersteiger, waar zelfs fregatten en hedendaagse patrouilleschepen kunnen afmeren.
• De strategische ligging van Vlissingen in de tweede industriële zone van Nederland. Het behoeft geen nadere uitleg dat militaire bijstand in de Zuidwestelijke Delta van direct belang is.
• Momenteel is er al sprake van maritieme samenwerking met België; wellicht wordt in de toekomst deze samenwerking geïntensiveerd. In dat geval kunnen haven- en walfaciliteiten van dienst zijn voor onze zuiderburen.

Mariniers horen bij Vlissingen.
Met enig gevoel voor traditie en historisch besef kan men ook nog stellen dat Vlissingen de thuisbasis moet zijn van de mariniers. In 1665 was Michiel de Ruyter de initiatiefnemer van de oprichting van het Korps Mariniers. Het Korps Mariniers is hiermee één van de oudste onderdelen van de Nederlandse krijgsmacht. Zeeland zal het Korps Mariniers een uitstekende toekomst bieden.