woensdag 27 juni 2012

Toch geen rookgordijn van een bbq?

De fractievoorzitters van de coalitiepartijen hadden zich er zo op verheugd. Nu eens geen broodje kaas bij het overleg met GS, maar een heuse barbecue. Onder het genot van een mals stukje vlees en een drankje kunnen lastige beslissingen over cultuurbezuinigingen beter genomen worden, moet men gedacht hebben.

Maar leden van de oppositiepartijen staken hier een satéstokje voor. De handgeschreven uitnodiging voor de barbecue van cultuurgedeputeerde Ben de Reu aan de coalitiepartijen kwam onbedoeld onder de ogen van een aantal verbaasde Statenleden van niet-collegepartijen. Zij waren, om het netjes uit te drukken, niet blij na het lezen van deze uitnodiging. Het was het zoveelste bewijs dat Zeeland bestuurd wordt in de “achterkamertjes” en dat het College van GS enkel de coalitiepartijen VVD, PvdA, CDA en SGP betrekt in haar besluitvorming. Ook nu weer worden de Provinciale Staten zonder schaamte buitenspel gezet.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Ben de Reu zegt over de uitnodiging:  “Misschien niet zo handig, maar het wordt wel een beetje uit zijn verband gerukt”. Deze reactie is nog het kwalijkst van al. Het College van GS is zich blijkbaar van geen kwaad bewust. Met het niet serieus nemen van Provinciale Staten beledigt men niet alleen de Statenleden maar schoffeert men ook de Zeeuwse kiezer.

Toch moet er iemand geweest zijn die de ophef wel begreep. Betrokkenen gaan nu telefonisch overleggen. De rookgordijnen van een barbecue blijven ons daarmee bespaard. Gevreesd moet worden dat de figuurlijke rookgordijnen voorlopig nog niet zijn verdwenen van het Abdij.

Auteur: Peter de Kraker