maandag 12 november 2012

Aan de redactie van de PZC

Geachte redactie,

In “Commentaar” van 10 november stond : “De Staten vonden dat Peijs het geredetwist over de kosten van haar afscheid niet heeft verdient …… Praten over een doelmatige aanwending van belastinggeld kan nooit penibel zijn. Het wordt pas echt gênant als dat niet meer mag.”

Aansporingen tot openbaar debat zijn altijd welkom, deze verdient echter nuancering: Het bestuur is open en de burger reageert. Dat is niet penibel, dat is democratie!

Het wordt gênant als dat pas gebeurt zodra er personen bij betrokken zijn. Het is niet gebruikelijk openbaar over personen te spreken. Dat gebeurt als een bestuurder verantwoording aflegt over het gevoerde beleid. Hier was dat niet het geval. De betrokkenen krijgen iets aangeboden, dat voor hen is bedacht.

Nu raakt de kwestie buiten proporties: Een halve pagina over een afscheid en een bescheiden artikel over de rest van de begroting. Waar toch heel veel over te zeggen viel.

Alex Hijgenaar, Fractievoorzitter D66 Zeeland