maandag 24 december 2012

D66 tegen kil bezuinigen

VVD, PvdA, CDA, SGP, Partij voor Zeeland en ChristenUnie zijn vrijdag 21 december akkoord gegaan met snoeiharde bezuinigingen bij meerder instellingen die hun waarde overduidelijk hebben aangetoond op het gebied van cultuur, welzijn en sociale ondersteuning in Zeeland.

Een lichtpuntje is dat het Natuurmuseum Terra Maris en IVN (organisatie die zich inzet voor een duurzame samenleving) minder gekort worden dan het College van GS wilden. D66 had hiervoor een amendement ingediend dat kon reken op de steun van GroenLinks, SP, CU, PVV en PvdA. Hiermee haalde het amendement een nipte meerderheid.

Een ander lichtpuntje is dat de amendementen om minder te korten op de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) en de Zeeuwse Milieufederatie (ZMf), mede dankzij de steun van D66, ook werden aangenomen door de Provinciale Staten.

De getroffen instellingen hebben ingezien dat er bezuinigd moest worden en hebben zich daarom de afgelopen maanden constructief opgesteld bij het geven van een invulling aan deze bezuinigingen. Een organisatie als Klaverblad Zeeland (samenwerkingsverband die opkomt voor de belangen van gebruikers van zorg- en dienstverlening in Zeeland en hun mantelzorgers) was bereid tot 30% van de provinciale subsidie in te leveren. In 2017 zou de provinciale subsidie volledige geschrapt kunnen worden. Dan denkt Klaverblad op een andere wijze aan haar financiële middelen te kunnen komen.

GS zetten met de steun van VVD, PvdA, CDA, SGP, CU, PvZ en PVV veel eerder een nog groter mes in Klaverblad. Of Klaverblad nog tot 2017 kan blijven bestaan, is maar de vraag. Niet alleen Klaverblad is de dupe van de korte termijn bezuinigingsoperatie. Ook van de Zeeuwse Bibliotheek, Scoop, Sport Zeeland, Scouting Zeeland en Splinter worden aanzienlijke offers gevraagd.

D66 stemde uiteindelijk tegen het bezuinigingsvoorstel van het College, omdat teveel amendementen om de pijn te verzachten werden afgewezen.