vrijdag 15 maart 2013

Koningslinden zijn veel te duur

De officiële koningsbomen die Zeeuwse gemeenten willen planten in verband met de troonswisseling zijn veel te duur. Een boompje kost € 1500 en een sierhekwerkje maar liefst € 10.000. Dat betekent dat de koningsbomen onze provincie zo’n € 1,5 miljoen gaan kosten als alle 129 Zeeuwse kernen worden voorzien van een koningslinde met hekwerkje. De Statenfractie van D66 vindt dit te gortig in tijden van bezuinigen en heeft daarom vragen gesteld aan het College van GS.

De Stichting Nationale Boomfeestdag en de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen hebben in overleg met de Rijksvoorlichtingsdienst het initiatief genomen tot het project 'Koningsbomen'. Gemeenten in Nederland kunnen een zogeheten druipvrije lindeboom kopen, al dan niet met kunstsierhek. Eén teler in Cuijk in Noord-Brabant levert de bomen voor het hele land.

De gemeenten kunnen zelf beslissen of zij een koningsboom aanschaffen en hoeveel zij er aanschaffen. Daarnaast heeft men de vrije hand in waar en hoe de lindes geplant worden.
D66 ziet graag dat de provincie met gemeenten gaat zoeken naar een passende herkenbare wijze van het planten van koningsbomen tegen een redelijke prijs. De Democraten willen bovendien dat regionale ondernemers worden betrokken bij het project.