dinsdag 3 februari 2015

Verkiezingsprogramma D66 is voortvarend voor binnenvaart

Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten van 18 maart voor de deur, presenteren politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s. D66 Zeeland valt op door de aandacht voor de binnenvaart in de Zeeuwse economie en logistiek.

“D66 is uiteraard dé onderwijs partij, maar ook de partij die staat voor duurzaamheid, meer werkgelegenheid en minder regels en lasten voor ondernemers”, aldus Ton Veraart, lijsttrekker voor D66. “Zeker in Zeeland gaan we goed kijken naar duurzame oplossingen voor de toekomst. De komst van het Schelde – Seine Kanaal en de uitbreiding van vervoerstromen, vragen om goede logistieke oplossingen. Daar liggen ook prima kansen en zeker voor Zeeland kun je dan niet om de binnenvaart heen.”

De investeringen in de infrastructuur van de binnenvaart zijn helaas achter gebleven. Zaken zoals ligplaatsen voor blauwe kegelschepen, bereikbare en veilige overnachtingsplaatsen waar de auto aan de wal kan worden gezet, betaalbare aansluitingen voor walstroom. Die zaken staan niet op de agenda bij de provincie Zeeland. Wel bij D66.

“Bestuurlijk is de binnenvaart te vaak verdeeld, wat het niet altijd eenvoudig maakt voor politici om de plannen voor de besluitvorming te toetsen met de betrokkenen. D66 heeft in het verleden veel samengewerkt met Schuttevaer afdeling Terneuzen. Het is jammer dat dit niet meer gebeurt, maar wat ons betreft gaan we dat weer oppakken,” zegt de Terneuzenaar Willem Pols, afkomstig uit de binnenvaart en in Zeeland kandidaat Statenlid voor D66.