vrijdag 6 maart 2015

Innovatieve economische kracht in de provincie: onze Zeeuwse landbouwsector

Door Rutger Schonis: Vorige week was er een bijeenkomst van het ZLTO-bestuur waarin alle politieke partijen waren uitgenodigd om over de toekomst van de Zeeuwse landbouw te spreken. Onze gastheren, de gebroeders Janse van ‘De Heerlijkheid van Wolphaartsdijk’, gaven de aanstaande provinciale politici eerst een uitgebreide rondleiding langs het akkerbouwbedrijf. Naast de traditionele teelt van onder andere suikerbieten, wordt op het bedrijf ook het typisch Zeeuwse zeekraal geteeld.

Typisch Zeeuws? Helaas: onze gastheren wisten te vertellen dat 95% van de zeekraal die u en ik in de supermarkt kunnen kopen in Nederland, geïmporteerd is uit Frankrijk. Hier liggen dus nog duidelijke kansen voor de Zeeuwse landbouw om in te spelen op de groeiende vraag naar dit oer-Zeeuwse product!

Het ZLTO-bestuur maakte ons duidelijk dat om dit soort nieuwe, zilte, teelten tot een succes te maken vooral meer onderzoek nodig is. Ook liggen in Zeeland kansen voor een biobased economy, waarbij fossiele brandstoffen als basis voor de chemische industrie worden vervangen door agrarische producten. Om dit soort kansen te kunnen verzilveren moeten alle betrokkenen, overheid en het (agrarische) bedrijfsleven, blijven samenwerken.

Natuurlijk wil D66 zich daar de komende vier jaar in de Provinciale Staten ook hard voor gaan maken!

Nu Vooruit!