woensdag 7 oktober 2015

Resolutie “Familie van nu” D66 Zeeland

Tijdens het landelijke D66 congres van 31 oktober aanstaande staat de wens om het familie- en erfrecht te wijzigen centraal. Voor D66 is het belangrijk dat mensen zelfstandig te kunnen bepalen met wie en hoe zij een relatie aangaan. Onze inzet voor het “Roze stembusakkoord” is hier een voorbeeld van. D66 Zeeland zal moties en amendementen indienen op de landelijke¬†resolutie “Familie van nu”.

Recht op zelfbeschikking

Het recht op zelfbeschikking is naar ons idee onvoldoende gewaarborgd in de huidige wet- en regelgeving en vooral in het familie- en erfrecht. D66 Zeeland heeft zich tijdens het regiocongres uitgesproken om de resolutie “Familie van Nu” te amenderen met onder andere de volgende voorstellen:

• het toewijzen van een ‘kind advocaat’ in echtscheidingsprocedures en
  • het heffen van successierecht op de nalatenschap.

Kind eigen advocaat

Toewijzing van een kind advocaat bij (v)echtscheidingen spreekt voor zich. Wij willen voorkomen dat kinderen speelbal worden en willen dat hun recht op zelfbeschikking wordt gegarandeerd.

Successierecht herzien en vereenvoudigen

Het heffen van successierecht op de nalatenschap biedt veel voordelen voor erfgenamen die geen bloedverwantschap hebben met de erflater. Daarnaast past dit in ons opvattingen om het belastingrecht te herzien en te vereenvoudigen.

D66 wil eigen advocaat voor kind bij scheiding