zondag 8 november 2015

D66 fractievoorzitter blij met toezeggingen SGP gedeputeerde

Statenfractie D66 Zeeland

Ton Veraart, fractievoorzitter D66 kijkt terug op Statenvergadering van 6 november.

De dag begon met een complexe materie rond de sanering van het Thermphos terrein. In vertrouwelijkheid werden de statenleden geïnformeerd over geconstateerde onregelmatigheden. D66 is voorstander van openbaarheid, maar ging in deze situatie akkoord met (tijdelijk) geheim houden van feitelijke details en een overeenkomst tussen Zeeland Seaports dochter VCB en de aannemerscombinatie DS van Mourik en Sagro.

Provinciebegroting 2016

Belangrijk agendapunt was verder de provinciebegroting 2016, waarbij algemene beschouwingen werden gehouden. Uiteraard het moment om stil te staan bij de opvang van vluchtelingen. Onze inbreng in Zeeland volgt het landelijke D66 actieplan. Verder toch vooral aandacht voor de benarde financiële positie van de provincie. Ton Veraart zei het volgende: “GS stellen: het dividend van Delta zijn we kwijtgeraakt. Zeg maar gerust dat dat geld is kwijtgemaakt. Na de afgrijselijk dure en mede door belastingboetes onbetaalbare uittredingsregeling voor ambtenaren zijn de reserves ook weg.”

Zijn er resultaten geboekt?

Ja zeker. D66 is vooral blij met een aantal toezeggingen van SGP gedeputeerde Van der Maas. Hij reageerde positief op ons verzoek om ondersteuning van de vakwedstrijden die Skills Netherlands samen met ROC Scalda organiseert.

Bevriezing tunneltarieven

Verder maakte de zelfde gedeputeerde op ons voorstel inzake bevriezing tunneltarieven bekend dat de tarieven voor de Westerscheldetunnel in 2016 niet worden verhoogd. Een compliment waard aan de directie van ons tunnelbedrijf.

Auto-delen

Ook honoreerde Van der Maas het verzoek van D66 om initiatieven te nemen voor het zg. auto-delen, met name in delen van Zeeland waar problemen zijn met (betaalbaar) openbaar vervoer. Daarbij ziet D66 natuurlijk graag elektrisch aangedreven auto’s op stroom uit zonne-akkers. Die vorm van duurzame energie werd eerder bepleit door D66 statenlid Rutger Schonis en wordt inmiddels door diverse Zeeuwse initiatieven overgenomen.