vrijdag 15 januari 2016

Nieuw onderzoek naar Touropbrengsten

Volgens het evaluatierapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme over de opbrengsten van de aankomst van een Touretappe op Neeltje Jans stonden er die dag 135.000 tot 175.000 toeschouwers langs het parcours in Zeeland. Omroep Zeeland trekt deze aantallen in twijfel. Aan de hand van televisiebeelden komt Omroep Zeeland niet verder dan hooguit 55.000 toeschouwers. De onderzoeksmethode van Omroep Zeeland wordt onderschreven door de onderzoeksmethodoloog dr. R. Jansen van Marble Markt- en Beleidsonderzoek.

In eerste instantie had gedeputeerde De Reu geen behoefte aan een nieuw onderzoek naar de opbrengsten en toeschouwersaantallen van de Touraankomst en vertrouwde op het onderzoek van het Kenniscentrum. De kritiek op het evaluatierapport van de fracties PVV, CDA, ChristenUnie, SGP, Partij voor Zeeland, SP, GroenLinks en D66 was echter niet mals en de leden van de Commissie Economie schoven hun ongenoegen niet onder stoelen of banken. De SGP merkte op: “Wie aan gele truikoorts lijdt, verliest het zicht op de feiten.” De SP had het over: “Een evaluatierapport met een hoog hiep-hiep-hoera-gehalte en surrealistische bezoekersaantallen” en onze fractie zei gekscherend: “Degene die dit onderzoek heeft gedaan, moet gecontroleerd worden op doping, omdat een nuchter iemand deze conclusies niet kan trekken.”

Na de kritiek van de commissie zegde gedeputeerde De Reu toe met nieuwe berekeningen te komen over de opbrengsten. Daarbij wordt uitgegaan van  een bezoekersaantal van 50.000.