maandag 27 juni 2016

Blokkade Borsele in 7 K

Feit is dat het netwerkbedrijf en de commerciële energiebedrijven van DELTA moeten splitsen. Dus moeten er twee nieuwe levensvatbare bedrijven komen. Dat kan alleen als eerst een oplossing is voor de kerncentrale in Borsele.
Het kabinet en de Tweede Kamer moeten die oplossing mogelijk maken. Ook de Commissie Balkenende heeft aangegeven dat het Rijk hier zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Kamp, kabinet, kamer, kerncentrale, kou, kater, kappen
Deze zeven K’s staan voor wat Delta naar de afgrond duwt. Minister Kamp en het kabinet laten de Zeeuwen in de kou staan. D66 noemt dat een forse kater na de optimistische rapportages vanuit gesprekken door gedeputeerde Carla Schönknecht. Zij zag voortgang en stelde zich constructief op in het overleg, maar Kamp stuurde een briefje dat kort samengevat zei: Zoek het zelf maar uit.
Het kabinet steekt geen poot uit voor Delta en ook niet voor de kerncentrale. De Tweede Kamerfracties van VVD en PvdA blijven muisstil.
Zeeuwen worden opgezadeld met dit nationale probleem: kerncentrales zijn een zaak van (inter)nationale veiligheid, nationale vergunningen, nationaal toezicht en door nationale wetgeving is verkoop onmogelijk. Daarom moet de Rijksoverheid over de brug komen.

Het splitsingsplan voor Delta komt volgende week in Provinciale Staten. Wat D66 betreft is het een goed plan, maar D66 vindt alle inzet volstrekt zinloos als er geen oplossing komt voor de kerncentrale. Dan is de 7e K ook duidelijk: Kappen! .