vrijdag 19 mei 2017

D66 Zeeland: Laat nieuwe PZEM miljoenen financieel en maatschappelijk renderen!

“Het horrorscenario, waar een jaar geleden nog voor werd gevreesd, is nu realiteit,” zei D66 Zeeland fractieleider Ton Veraart vandaag in de commissie Bestuur van Provinciale Staten. “De uitverkoop van de gezonde Delta onderdelen is begonnen, iets waar we vorig jaar nog niet aan wilden denken.” De verkoop van DNWG aan Stedin is echter onvermijdelijk. Deze verkoop moet voor 1 juli a.s. zijn gerealiseerd vanwege de Splitsingswet. Gedwongen verkoop levert vaak weinig op. In het geval van de verkoop van DNWG aan Stedin valt dit mee. Ton Veraart gaf een compliment aan directie en onderhandelaars van PZEM, die met slechts enkele potentiële kopers èn een korte deadline, toch een acceptabele opbrengst hebben bereikt. Een andere realiteit is dat, afhankelijk van prijsontwikkeling en diverse scenario’s, er bij een aanhoudende lage stroomprijs grote kans is op een liquiditeitstekort

Het voorstel van D66 is nu om ca. € 500 miljoen te investeren in nieuwe en innovatieve activiteiten. Hiermee realiseert PZEM een bescheiden groei, met bescheiden risico’s en een realistisch rendement. “Kijk niet lijdzaam toe hoe de totale opbrengst van € 850 miljoen verdampt, maar laat dit nieuwe vermogen renderen, zowel financieel als maatschappelijk!”