woensdag 5 juli 2017

Akkoord Brouwerseiland, zwarte dag voor Zeeuwse kust

Vorige week stemde de raad van Schouwen-Duiveland in met de aanleg van Brouwerseiland. “Brouwerseiland is een project dat niet voldoet aan de criteria van de Zeeuwse Kustvisie,” zegt D66 Statenlid Rutger Schonis naar aanleiding van dit besluit. “Wij hadden en hebben grote moeite met de keuze om dit controversiële project als pijplijnproject te benoemen. Enkel om de kool en de geit te sparen is het project Brouwerseiland als ‘pijplijnproject’ in de bijlage van de Kustvisie opgenomen en kan het dus doorgang vinden. Onze motie in de PS-vergadering van 10 februari om Brouwerseiland te schrappen is gestrand.”

Naast VVD, SGP, CU en CDA stemde ook de PvdA in Zeeland voor de komst van Brouwerseiland. In de ogen van Rutger Schonis is dit opmerkelijk, omdat de PvdA in Schouwen-Duiveland afgelopen week wel tegen dit project heeft gestemd. De Statenfractie van D66 is wel tevreden met de inhoud van de Zeeuwse Kustvisie en heeft dit ook aan gedeputeerde Schönknecht laten weten. De Zeeuwse Kustvisie geeft duidelijke spelregels over wat waar wel mag en wat waar niet; helder vertrekpunt om herontwikkeling van bestaande recreatieterreinen te verkiezen boven nieuwbouw en uitbreiding èn aandacht voor landschappelijk kwetsbare gebieden.

D66 – Motie Brouwerseiland