maandag 30 oktober 2017

D66 Zeeland bezoekt Eurode in Kerkrade-Herzogenrath

D66 Zeeland ziet de Havenfusie als aanleiding en katalysator om een interregionale arbeidsmarkt te ontwikkelen en bestuurlijke samenwerking in de grensstreek te bevorderen. D66 Zeeland wil samen met de Zeeuws-Vlaamse gemeenten ‘grensontkennende’ initiatieven ontwikkelen, waardoor er met een 360 graden blik naar beide zijden van de grens wordt gekeken en de regionale economie wordt bevorderd.

Het bezoek aan het ‘openbaar lichaam’ Eurode, een uniek concept voor grensoverschrijdende samenwerking samengevoegd in een pand op de grens van NL en DE, op donderdag 26 oktober jl. was volgens fractieleider Ton Veraart een ‘onderzoeksmissie’. Samen met toekomstige raadsleden Mieke Groosman (Sluis) en Pieter de Bruijn (Hulst) én Jaap Verherbruggen (fractieondersteuner Sluis) reisde hij af naar het zuidelijkste puntje van Nederland.

Het samenwerkingsverband Eurode bestaat sinds 1998 en is in 2001 samengevoegd in het Eurode Business Center. Het functioneert als ‘openbaar lichaam’ waardoor het een zelfstandige bestuursrechtelijke basis heeft. Het Eurode Business center staat letterlijk midden op de grens van Kerkrade en Herzogenrath, waardoor het een Europese bestuurlijke eenheid vormt. Vanuit Eurode wordt service verleend aan de regio met ca. 100.000 inwoners.

Wethouder Dion Schneider heet ons van harte welkom in Kerkrade